Als ondernemer weet je als geen ander wat je potentiële klant op jouw website komt doen of halen. Draai dus niet om de hete brij heen, maar geef je aanbod op een presenteerblaadje. Zo verleid je bezoekers van je site tot de gewenste actie. Kortom, maak je webpagina AIDA-proof. Maar wat verstaan we daaronder en hoe pas je die eeuwenoude formule anno 2021 toe?
In dit artikel geef ik je uitleg over het AIDA-model en tips voor het schrijven van commerciële webteksten.
Wat is het AIDA-model
Het AIDA-model helpt je kort gezegd in vier stappen je marketingtekst op te bouwen richting een call-to-action ofwel oproep om een bepaalde taak uit te voeren. Copywriters passen het al meer dan een eeuw toe in allerlei reclame-uitingen. AIDA is de afkorting van: Attention, Interest, Desire, Action.
De structuur zorgde in de vorige eeuw voor een vrij indirecte vorm van communiceren. In het tijdperk van de direct-mailbrief was het advies: overval de lezer niet, maar ga voorzichtig te werk. Denk bijvoorbeeld aan de dramatische bedelbrieven van charitatieve instellingen of de uitbundig vormgegeven brieven van loterijen.
Is AIDA dan nog wel van deze tijd? Ik vind van wel. Maar de opkomst van online platformen en de overkill aan informatie vraagt wel om een meer directe benadering. De bezoeker van je pagina neemt nu zelf het initiatief. Je overvalt hem dus niet. Zorg er daarom voor dat je aanbod aansluit op zijn interesse en help hem zijn taak zo snel mogelijk uit te voeren. Met andere woorden: maak je webpagina AIDA-proof.
Zo maak je je webpagina AIDA-proof
Stap 1: Attention
In de eerste stap van het AIDA-model trek je de aandacht van de lezer. Je headline (titel) is de uitgelezen plek om de bezoeker van je pagina te verleiden je tekst ook daadwerkelijk te lezen. Zorg dus voor een pakkende titel. Hij vertelt je lezers én google in een paar woorden waar de pagina over gaat.
Geef altijd een paginatitel op in de title-tag van je webpagina. Lengte-eis: maximale 60 karakters. Plaats het focus zoekwoord zo ver mogelijk vooraan en je merk of bedrijfsnaam achteraan. In mijn blog Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek lees je hoe je aan zo’n zoekwoord komt.
Stap 2: Interest
Stap twee van het AIDA-model gaat in op de interesses van je doelgroep. Sluit jouw product of service daar niet op aan, dan haakt de lezer af. Daarom is het zo belangrijk dat je weet wat je klant op je website komt doen en halen. Zorg dus dat je inzicht hebt in de hoofdvragen van je doelgroep en de toptaken die hij wil uitvoeren op je site.
Probeer deze vraag eens te beantwoorden in een alinea van maximaal 50 woorden: welk probleem los ik op voor wie met wat voor product of service. Bedenk ook welke taak de bezoeker op je landingspagina moet uitvoeren. Moet hij in deze fase al productinformatie downloaden of een video bekijken?
Stap 3: Desire
In de derde stap van het AIDA-model speel je in op wat je doelgroep verlangt. De lezer weet nu van het bestaan van jouw aanbod af en zijn interesse is gewekt. Nu moet hij zich nog bewust worden van de voordelen om een aankoop te overwegen. Kortom, wat levert jouw oplossing op? Wat doet het? Hoe pas je het toe? Vermeld positieve gebruikerservaringen of klantcases en maak deze makkelijk toegankelijk.
Gebruik in deze fase kernachtige opsommingstekens of voor zichzelf sprekende icoontjes. Het zijn echte eyecatchers die de lezer binnen enkele seconden laat zien wat je over wil dragen. Ze kunnen het beslissingsproces zelfs een boost geven. Plaats wat meer informatie onder de opsommingen of icoontjes, indien nodig.
Stap 4: Action
In deze laatste stap van het AIDA-model is de lezer bekend met het aanbod en de voordelen. Het enige wat hij nu nog hoeft te doen is overgaan tot een actie. Help hem zijn gewenste taak zo snel en eenvoudig mogelijk uit te voeren. Die tekst is dan een button of in elk geval een klikbare link. Verstop deze niet onder de paginavouw: het deel dat je pas ziet na het scrollen.
Begin een call-to-action altijd met een werkwoord:
- Download nu de brochure
- Schrijf je in voor de nieuwsbrief
- Bekijk de video
- Vraag een offerte aan
Tot slot: maak je webpagina AIDA-proof
Weet en begrijp wat je potentiële klant op je website komt doen en halen. Bouw je boodschap op in grofweg vier hapklare brokken. Neem daarbij het AIDA-model als leidraad: vang de aandacht met een pakkende titel, wek interesse met je aanbod, presenteer de voordelen en besluit met een call-to-action die werkt!
Wil je een (nieuwe) dienst of product onder de aandacht brengen van je doelgroep. En wil je die boodschap goed vindbaar maken in Google? Neem dan contact met mij op.
Goed stuk! Daar heb ik zeker wat aan. Dank je wel.
Graag gedaan Loes!