Met meer dan vijf miljoen Nederlandse gebruikers is LinkedIn het grootste zakelijke netwerk in ons land. Je kunt het voor velerlei doelen inzetten. Maar zorg in ieder geval dat je LinkedIn-profiel goed vindbaar is, anders doe je veel werk voor niets.
Zo maak je je LinkedIn-profiel goed vindbaar
Stap 1: maak je URL uniek en zoekmachinevriendelijk
Wist je dat LinkedIn automatisch een internetadres aanmaakt voor je profiel. Het is vrij lang en bevat voor Google onleesbare codes. Pas de URL van je openbare profiel dus aan met je voor- en achternaam (achterelkaar zonder spaties) en dat doe je zo:
- Ga naar je profiel en kies rechtsboven voor de optie openbare profiel en url bewerken
- Klik op het potloodje rechts van je url, pas het aan en klik op opslaan
Het kan zijn dat een naamgenoot je voor is geweest. Er kan maar 1 persoon het unieke persoonlijke adres hebben. Kies in dat geval bijvoorbeeld voor een cijfer achter je naam.
Stap 2: verwerk je belangrijkste zoekwoorden in je profiel
Je headline is de regel direct onder je naam. Het is de perfecte plaats om je deskundigheid te tonen door je belangrijkste zoekwoorden erin te verwerken. Een andere plaats om je zoekwoorden te verwerken is de samenvatting: vermeld hier je professionele werkervaring (los van waar je nu werkt) en je ambities.
Stap 3: kies eens wat vaker voor een artikel
Een artikel is een uitgelezen middel om potentiële klanten binnen LinkedIn te bereiken. Maar wist je dat je met deze blogfunctie ook je vindbaarheid in Google kunt verhogen? Publiceer dus eens wat vaker een artikel op LinkedIn en besteed extra aandacht aan SEO ofwel het vinden van een zoekwoord waarmee je kunt scoren in de zoekresultaten van Google.
In mijn blog Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek lees je hierover meer.
Stap 4: maak je profiel openbaar
Wil je dat zoekmachines als Google en Bing je content meenemen in de zoekresultaten? Maak je profiel dan openbaar door de opties artikelen en activiteiten aan te vinken. En dat doe je zo:
- Ga naar je profiel en klik boven in het hoofdmenu op Ik of Me
- Kies vervolgens voor Instellingen en privacy
- Klik in het menu links op de knop Zichtbaarheid
- Ga voor de optie Uw openbare profiel bewerken en klik vervolgens op wijzigen
- Vink de opties Artikelen en activiteiten aan.
Stap 5: gebruik hashtags voor al je uitingen
Iedereen kent wel de beroemde hashtag #durftevragen, maar wat is het eigenlijk en wat kun je er mee op LinkedIn? Hashtags zijn labels waarop mensen bepaalde onderwerpen op LinkedIn kunnen volgen of terugvinden. Je maakt ze aan door een hekje (#) voor het onderwerp te plaatsen waarop je gevonden wilt worden. Je kunt er natuurlijk ook zelf op zoeken om op de hoogte te blijven van interessante onderwerpen.
Tip: plaats je hashtag onder je update en niet in de tekst zelf. Zo houd je het bericht goed leesbaar!
Wil je meer weten over een training LinkedIn? Of heb je interesse in een Incompany training LinkedIn, bijvoorbeeld om je team te enthousiasmeren? Neem dan contact met mij op.