Iedere ondernemer weet nu wel hoe je een connectie maakt op LinkedIn: je stuurt mensen die je ontmoet een uitnodiging om te linken, liefst met een persoonlijke boodschap. Maar niet elke connectie maakt deel uit van je doelgroep en sommige beroepsgroepen zijn nou eenmaal minder aanwezig op LinkedIn dan andere. Dan rijst de vraag: hoe kom ik in contact met mijn doelgroep op LinkedIn. Neem zelf eens de proef op de som en laat je verrassen.
Neem nou de Gezondheidszorg. Volgens een experiment van NXT Pharma zitten er zo’n 8.000 huisartsen in Nederland op LinkedIn naast 1.825 internisten, 565 Neurologen, 415 longartsen, 350 oncologen en 82.000 verpleegkundigen. Stel dat je een connectie wil maken met de praktijkondersteuners bij huisartsenpraktijken. Hoe pak je dat dan aan?
Zo kom je in contact met je doelgroep op LinkedIn
Met de zoekfunctie van LinkedIn vind je niet alleen specifieke personen en groepen, maar ook het type content dat wordt gedeeld binnen specifieke branches. En dat werkt zo.
Zoek naar specifieke personen, groepen en content
Typ in de zoekbalk van LinkedIn een trefwoord – bijvoorbeeld “huisarts” – en pas filters toe voor personen. Bekijk de zoekresultaten en nodig connecties uit om te linken. Voeg altijd een persoonlijke boodschap toe. Zoek op dezelfde manier naar groepen. Het voordeel van een groep is dat je niet een connectie hoeft te hebben om met iemand in contact te komen. Het loont dus de moeite om actief te worden in groepen waar je doelgroep zich begeeft. Bekijk ook eens welke content binnen een specifieke branche wordt gedeeld. Zo krijg je inzicht in de interesses en behoeften van je doelgroep en het type content dat binnen een specifieke branche wordt ingezet.
Op zeker spelen? Roep de hulp in van Jacqueline van der Pijl in Schiedam en ontdek hoe je LinkedIn het best kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken. Bekijk het overzicht Trainingen voor meer informatie.