Hoe schrijf je SEO-teksten in de bouw? Een cruciale vraag want opdrachtgevers van bouwprojecten oriënteren zich steeds vaker online. Ook bouwpartners zoeken online naar geschikte partijen voor een samenwerking. De behoefte aan nieuwe bouwconcepten is groot én samenwerkingsverbanden worden steeds belangrijker. Tijd om te investeren in artikelen waarmee je jouw lezers kunt inspireren.
Én daar ligt nu net je kans. Want als bouwondernemer beschik je over de juiste kennis om bouwpartijen van unieke marktinformatie te voorzien. Reden te meer om te investeren in sterke SEO-teksten die door je lezers worden gewaardeerd én hoog scoren in Google. Maar hoe schrijf je die nou, kwalitatief goede SEO-teksten die ook geschikt zijn voor zoekmachines?
In deze blog geef ik je een handvat voor: hoe schrijf je SEO-teksten in de bouw.
Hoe schrijf je SEO-teksten in de bouw: de opbouw
IJzersterke SEO-teksten zijn opgebouwd uit aansprekende content met de juiste zoekterm op de juiste plaats. De juiste zoekterm ofwel gouden woordcombinatie vind je met een gedegen zoekwoordenonderzoek. In mijn blog Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek lees je hierover meer.
Met de juiste plaats doel ik op de SEO-onderdelen van je pagina: paginatitel, metadescription, hoofdkop en subkoppen. Vul deze onderdelen in volgens de richtlijnen. Vergelijk het met het bouwen van een huis: alle ‘bouwstenen” moeten op de goede plek zitten. Zet ze effectief in, want ze zijn er niet voor niets. Het zijn belangrijke rankingfactoren met elk een unieke functie. Zo staan je SEO-teksten als een huis!
Rankingfactoren
Paginatitel
De paginatitel is de titel die de bezoeker ziet wanneer hij zoekt in Google. Hij vertelt de lezer én Google waar je pagina over gaat. Geef daarom altijd een titel op in de title-tag van je webpagina. Lengte-eis: maximale breedte 512 pixels (tussen de 30 en 60 karakters). Plaats de belangrijkste zoekterm in het begin, gevolgd door je merk- of bedrijfsnaam.
Metadescription
Een metadescription is de tekst van twee regels onder de paginatitel. Hij functioneert als een mini-advertentie die je potentiële opdrachtgevers moet verleiden om op het zoekresultaat te klikken. Reden te meer om deze goed in te vullen. Doe je dit niet, dan geven zoekmachines er zelf een draai aan. Het gevolg: een onaantrekkelijke tekst die bezoekers links laten liggen. Blijf binnen 120 karakters voor goede weergave op mobiele apparaten. Én gebruik ook hier zoektermen, maar plaats ze juist niet vooraan.
Koppen en subkoppen
Net als in offline media maken SEO-tekstschrijvers gebruik van koppen en subkoppen voor structuur in een tekst. Zo krijgt de lezer snel een idee waar de tekst over gaat en wat er in de onderliggende tekst wordt besproken. In de broncode van een webpagina worden koppen weergegeven in header-tags: H1, H2 enzovoort. De tag H1 is de hoofdkop. De tag H2 is de minder belangrijke subkop en dit systeem gaat verder tot H6.
Relevante content met de juiste zoekterm op de juiste plaats
Wat is jouw antwoord op de uitdagingen van de veranderende markt? Laat het je doelgroep weten! Ben je een goede samenwerkingspartner die optimaal gebruik maakt van technologieën? Laat het zien! Of het nu gaat om een innovatief huisvestingsconcept of productinformatie. Kies een onderwerp waarmee je je kunt onderscheiden én dat je doelgroep aanspreekt. Stof in overvloed, want de bouwsector is rijk aan inspirerende thema’s zoals duurzaamheid, ketensamenwerking én slimme technologieën.
Kortom, bepaal wie je wilt bereiken met welke content en plaats de juiste zoekterm op de juiste plaats. Lees voor inspiratie de publicatie: Digitale transformatie – een wereld te winnen in de bouw.
Een richtlijn voor het plaatsen van zoekwoorden in de content:
- plaats het belangrijkste zoekwoord in de hoofdkop oftewel H1-tag, liefst zoveel mogelijk vooraan
- aan het begin, in het midden en aan het eind van de tekst
- één keer in de subkop (H2-tag), liefst in een zin verwerkt
Bedenk ook welke actie je van wie verwacht op je website. Wil je dat de lezer een 3D-tekening download. Of wilt je huiseigenaren zelf een moduleerpakket laten samenstellen. Pas je tekst en vormgeving hierop aan. Zo stimuleert je de lezer de gewenste actie te ondernemen.
Hoeveel woorden per pagina?
Één plaatje zeg meer dan duizend woorden. Maar daar heeft een zoekmachine geen boodschap aan. Zoekmachines als google hebben tekst nodig om een pagina te kunnen indexeren. Minimaal 250 tot 350 woorden. Zo kan een zoekmachine een thema aan de pagina koppelen.
Geef afbeeldingen een alternatieve tekst
Zoekmachines zien afbeeldingen niet zoals wij die zien. Help ze daarom een handje door het belangrijkste zoekwoord in de alt-attribuut te zetten. Deze zogenoemde alternatieve tekst vertelt een zoekmachine als google waar je website over gaat. Dit element vind je ook in het CMS van je website.
Tip: de plugin WordPress SEO by Yoast loodst je met een overzichtelijk scherm door dit proces heen.
Maak je content prettig leesbaar
Vermijd grote lappen tekst door de content te verdelen in alinea’s van ongeveer 50 woorden. Én schrijf niet te lange zinnen: maximaal 20 woorden. Lange zinnen zijn vermoeiend voor de lezer. Wissel dus lange zinnen af met korte.
Wil je dit traject door een SEO-tekstschrijver laten uitvoeren. Klik dan op de link: Website teksten laten schrijven voor de mogelijkheden.