Met welke zoekwoorden versla jij je concurrenten in Google? Om deze vraag te beantwoorden moet je wel enig idee hebben welke zoekwoorden of zoektermen (woordcombinaties) voor jouw business relevant zijn. Denk daarbij niet alleen aan je producten of diensten, maar bijvoorbeeld ook aan hot topics in jouw markt. In deze blog lees je over de meerwaarde van een SEO concurrentieanalyse. Doe er je voordeel mee.
Zo doe je dat: versla je concurrenten in Google
Oké, na het lezen van mijn blog: Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek, heb je vast wel een idee welke zoektermen je kunt inzetten voor bijvoorbeeld het schrijven van een blog. En dan is het wel fijn als je vooraf kunt inschatten of je kans maakt op een hoge positie in Google. Tip: google zelf eens op internet naar zoektermen waarop je gevonden wil worden. Zo krijg je een indruk wie je concurrenten zijn en welke positie zij innemen op de resultatenpagina van Google. Welke positie neem jij daarbij in? Ik ben benieuwd!
Met gezond verstand kom je dus heel ver, maar eerlijk is eerlijk, exacte data krijg je zo niet. Daarvoor heb je echt een (betaalde) SEO tool nodig. Ik ben zelf fan van de Keyword planner. Met deze tool doe je niet alleen content ideeën op, maar krijg je ook inzicht in de zoekvolumes (hoe vaak wordt er op een specifiek zoekwoord gezocht), de concurrentie (is de concurrentie laag, gemiddeld of hoog) en trends.
Zoekwoordenonderzoek versus concurrentieanalyse
Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je dus kansrijke woorden die aansluiten op jouw business. En met een concurrentieanalyse achterhaal je hoeveel moeite je moet doen om de concurrentie te verslaan in Google op basis van die topwoorden. Op basis daarvan bepaal je een SEO-strategie die voor jou werkt. Zo bespaar je een hoop tijd, geld en teleurstelling.
Wil je een zoekwoordenonderzoek en concurrentieanalyse door een SEO-expert laten uitvoeren? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.