Het overkomt de besten: een writers block. Hoe kom je daar snel vanaf? Of beter gezegd: hoe doe je in een rap tempo nieuwe content ideeën op voor blogposts of posts op sociale media? De oplossing: maak gebruik van een handig hulpmiddel voor contentcreatie zoals bijvoorbeeld de keyword tool! Zo vul je razendsnel je content kalender voor maanden.
Pak je writers block aan
Bij de pakken neerzitten is geen optie als je lezers wil inspireren en activeren op hun favoriete sociale media platform. Gelukkig zijn er manieren om je inspiratie terug te krijgen. In de training content creëren op LinkedIn bijvoorbeeld ga je aan de slag met handige tools waarmee je in een rap tempo suggesties krijgt voor nieuwe onderwerpen. Zo pak je snel je writers block aan.
Natuurlijk moet je zo’n hulpprogramma wel ‘voeden’. Dat wil zeggen dat je zoekwoorden moet invoeren die aansluiten op de interesses en verlangens van jouw lezers. Je kunt dan van elk zoekwoord het zoekvolume achterhalen: hoe vaak zoekt jouw doelgroep op een specifiek zoekwoord in Google. Zo’n tool biedt trouwens tal van andere mogelijkheden om weer in de flow te komen.
Wat leeft er bij jouw doelgroep?
Een andere grote plus van de keyword tool is de toepassing Questions. Achter deze “knop” ontdek je snel welke vragen er bij jouw doelgroep leven. Zo doe je snel ideeën op voor blogposts of content voor sociale media. Heb je een betaalde versie van de tool? Dan zie je ook het zoekvolume en trends. Kortom, ontdek wat er leeft bij jouw doelgroep en welke trends er spelen binnen jouw vakgebied!
En dat is zeker niet alles. Met de handige keyword tool maak je ook snel en eenvoudig een concurrentenanalyse. Welke zoekwoorden gebruiken zij? Op basis daarvan kun je ook nieuwe zoekwoord ideeën genereren.
Stap 1: maak een keyword lijst
Al met al moet je wel enig idee hebben welke zoektermen of combinaties van woorden relevant zijn voor jouw business. Maak dus eerst een lijstje met keywords die betrekking hebben op jouw producten of diensten. 4 tips om je een beetje op weg te helpen.
- Raadpleeg je administratie: gebruik je al zoektermen in je correspondentie, offertes, presentaties of facturen?
- Bekijk de websites van brancheorganisaties: op welke thema’s zetten zij in?
- Waarover communiceren je concurrenten? Bekijk hun websites, brochures, abonneer je op hun (online) nieuwsbrieven.
- Vraag het de klant! Wat typt hij in het zoekveld van google? Zoekt hij op een merk of gebruikt hij een combinatie van woorden om zijn probleem te formuleren.
Wil je onder professionele begeleiding aan de slag met handige tools voor het creëren van relevante content, zodat je voor eens en altijd afscheid neemt van je writers block. Vraag dan een gratis demonstratie aan en Get Inspired!